Lite tid till träning i boxen, träna hemma
avatar

Vägra bli en soffpotatis

På senaste tid så har jag inte haft någon möjlighet att ta mig till boxen för att träna. Detta på grund av jobb och andra antaganden. Men detta betyder inte att jag legat på latsidan utan jag har kört ett gäng bodyweight pass hemma i lägenheten.

Det fina med CrossFit är ju att man kan träna var man än är. Det är inte så att man behöver stänger och vikter för att kunna köra ett pass. Så lägg er inte på soffan om ni inte kommer iväg för att träna utan ta tag i det hemma mellan eller under era tv-program.

Övningar som jag kör hemma är situps, pushups, burpees, walking lunges, tricep dips, boxjump (skönt med högt till tak ibland), squats och andra liknande övningar som inte kräver någon utrustning.

Sen kan man ju också lägga till löpning och hopprep för att få in lite mer kondition.

Men i morgon blir det absolut en runda till boxen för att köra slut på kroppen totalt, jag tycker CrossFit tränas bäst i grupp. Den extra puschen man kan få av andra gör hur mycket som helst för att få ut allt ur sin kropp!

Posted in Jimmie Jephson | Tagged | Leave a comment

Till alla boxar i Sverige
avatar

Nästan alla boxar jag varit på har problem med att grannar klagar på ljudnivån från boxen. Det verkar vara omöjligt att dämpa denna volym hur mycket man än bygger upp lyftargolv och dämpar väggar.
Jag bestämde mig för att kolla vilken skyldighet vi som boxägare har.

I de avtal som skrivs finns ofta två punkter som reglerar ljudvolymen i lokalen.

1. Volymen i lokalen måste vara under xx-db (Denna är sällan problem eftersom vi inte dunkar musik på högsta volym)
2. Se till att grannar inte blir störda av verksamheten (Denna är problemet. Droppade vikter ger stomljud)

Punkt 2 är alltså vad som är problemet. Stomljud kallas för buller i de flesta texter och det är de vibrationer som går genom huset när vi droppar vikter.
Det stora problemet med dessa avtal är “att störa grannar” är ett ganska abstrakt uttryck och inte är definierat i avtalet. När stör man någon? Hur mycket ansvar behöver vi ta för att inte störa någon?
För att få svar på den frågan kollade jag upp vad lagen säger om att störa andra:

*Socialstyrelsen – Buller får inte överstiga 45db eller 35db nattetid i bostadsområden. Mätningar måste göras i den lokal som säger sig bli störd

*Naturvårdsverket - Bullerkänslig miljö är natur- och kulturmiljöområden.

Det finns även fall där miljööverdomstolen ger riktlinjer för vad som är ok när det gäller buller. Buller får inte vara farligt för människors hälsa. Det betyder att det inte får störa deras nattsömn.
Bullret från gym anses även vara begränsat eftersom det äger rum så sällan. Jämför med t.ex. industri där en stenkross kan ge ifrån sig buller 24 timmar per dygn.

När en hyresvärd hyr ut en lokal till ett gym är man medveten om att det kommer låta. De kan inte i efterhand sätta begränsningar om hyresgästen hela tiden varit öppen med vilken verksamhet som ska bedrivas i lokalen.

Så vilken skyldighet har vi som boxar?
Från Jordabalken (1970:994)
“Ett föreläggande eller förbud kan då riktas mot den som utövar den störande verksamheten, men kravet på hänsyn får inte gå så långt att det blir orimligt att uppfylla detta hänsynstagande. En intresseavvägning får göras och nyttan av skydds- och försiktighetsåtgärder i sätts förhållande till kostnaderna för åtgärderna.”

De krav som ställs på oss att bygga dyra lyftargolv får alltså inte vara orimliga. Om lokalen har stomljud ligger i hyresvärdens intresse att ta reda på. Detta är något som hyresgästen inte har skyldighet att ta reda på.

Från sverigesradio.se:
En granne till ett nattöppet gym på Östra Tullgatan i Malmö får sin nattsömn störd varje natt och vill nu att länsstyrelsen ska undersöka bullernivån vid gymmet. Grannen överklagar därmed ett beslut från miljöförvaltningen i Malmö.

Efter klagomål förra året på högt buller från grannar till det dygnetruntöppna gymmet förbjöd miljöförvaltningen i Malmö besökare att hantera hantlar och skivstänger efter klockan tio på kvällen. Men efter att gymmet bland annat lagt in en bullerdämpande matta gjorde förvaltningen nya mätningar och kunde då konstatera att ljudnivån hamnade långt under Socialstyrelsens riktlinjer på 45 decibel. Därför valde miljöförvaltningen i juni i år att upphäva det tidigare förbudet och dessutom avsluta ärendet.

_____________________________________________________________________
Även om de flesta boxar har lagen på sin sida rekommenderar jag  även att undvika konflikter både med hyresvärd och grannar. I min erfarenhet kommer man alltid längst genom att vara trevlig och tillmötesgående. Försök alltid hitta en lösning där alla är nöjda även om det innebär en kompromiss eller investering från er sida.

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment

Det här med att stretcha är det verkligen nödvändigt?
avatar

Det är många som är dåliga på att stretcha efter sina träningspass och även i det vardagliga livet. Jag måste erkänna att jag är själv inte den som stannar kvar allt för länge efter varje pass och stretchar ut alla muskler jag jobbat med. Förrän nu!

För ett par veckor sedan började jag känna att det var nått fel på högra sidan av min ländrygg, smärtan kom första gången efter att jag körde 500 meter rodd som uppvärmning innan crossfiten då fick jag lite hjälp av Tobbe som tryckte ut musklerna och det kändes bättre. Men förra vecka så började det göra ont igen efter mina boxjumps och den här gången gick det inte att trycka ut smärtan utan det fick bli att gå på Alvedon och vila.

Efter ett besök hos kiropraktorn, Patricia så konstaterades det att den stora anledningen till min smärta i ryggen berodde på att mina höftböjar muskler var spända och detta gjorde i sin tur det drog upp i ryggen. Så nu sitter jag och stretchar ut mina lår och muskler runt omkring ett par gånger om dagen oavsett om jag tränar eller inte. Skillnaden är uppenbar och jag kan träna utan smärta igen.

Eftersom jag inte är något profs själv så säger jag att man känner efter själv om man behöver stretcha eller inte, men hoppa inte över det om du känner att det gör nytta. (Redigerat efter lite kommentarer :) )

Posted in Jimmie Jephson | Leave a comment

CrossFit for Charity
avatar

Idag var det CrossFit for Charity på Solid i Stockholm.
En lagtävling där jag och Benjamin var ett team. Från Södermalm tävlade även Roger och Marcus, Kalle och Alex samt Patricia och Klara.

WOD 1:
Del 1 – Parpullup. Med en sele mellan sig lastad med så mycket vikt som möjligt.
Vi hade testat individuellt innan där både jag och Benjamin fick upp över 50kg så vi hoppades på 100 totalt.
Nått blev väldigt fel med tajmingen och vi fick “bara” upp 90kg. Det räckte ändå till seger i det momentet.

Del 2 – Parpress. Stå på ytterkanten av stången och greppa den breda delen. Axelpress till raka armar.
Jag har en press på 105kg och Benjamin har en press på runt 90kg så vi hoppades på 200 =)
När vi såg hur vi skulle pressa tog vi ner målet och lyckades pressa upp 120kg. Vilket var nog för en andraplats i del 2 och totalt 1:a plats efter WOD 1!

WOD 2:
Clean&Jerk – Varannan C&J på 70kg
Den WOD vi kom dit för att vinna. Började bra fram till ungefär 3 minuter. Sen gick det utför för mig. Benjamin såg aldrig trött ut och tvingade mig att fortsätta pressa. Vi slutade 1 rep efter vinnarna Hannes och Felix och kom 2:a i WOD 2

(Efter WOD 1 + 2 låg vi delad 1:a tillsammans med Hannes och Felix)

WOD 3:
Chipper – Boxjumps, buddycarry, medballs, pulka, m.m.
Vi bestämde oss redan innan att vi ville bjuda på show för publiken. Dock blev det lite för mycket show och vi kom typ sist i WOD 3 vilket skickade ner oss till 4:e plats totalt.

Grattis Felix och Hannes till välförtjänt seger!!

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment

2k rodd
avatar

Förra veckan var tema 2k rodd för tävlingsteamet på crossfit södermalm.
Jobbigt mentalt men det gav ett PR i lördags. 6.43sek

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment

Northern Spirit
avatar

Bra dokumentär om CrossFit i skandinavien. Fredrik och Lukas i huvudrollen!

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment

Pressar
avatar

Pressar känns bra
PR i strikt press på 105kg och en bänkpress på 152.5kg

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment

Första passet efter en febervecka
avatar

Åkte på feber och har inte kunnat träna på 1.5 vecka, har krypt väggarna och bara önskat att halsen skulle bli OK igen. I dag så var första dagen som jag vågade mig till gymmet för lite träning.

Det är helt galet var feber gör mot kroppen, att bara försöka hoppa hopprep under uppvärmningen var en pina. Men när jag väl kom igång med själva träningen gick det bättre.

Dagens WOD såg ut som följer:

För mig så blev det den lite “lättare” varianten till vänster då jag är fruktansvärt dålig på muscle-ups och hand stand push-ups. Lyckades hinna med 7 rundor trotts att kroppen var helt slut, vilket var 2-3 rundor mer än vad jag trodde jag skulle orka den här gången. Efteråt så kändes det grymt skönt att vara tillbaka, nu blir det 3-4 pass till den här veckan!

Om det är någon som har koll på om man kan göra nått extra för att bli bra efter att man haft feber så tar jag gärna emot tips.

Posted in Jimmie Jephson | Leave a comment

Fran sub 3
avatar

Tobias kom på idén att köra fran på lunchen idag. Något som inte ingick i dagens schema men jag hängde på ändå. Jag är glad att jag hängde på eftersom jag fick sätta ett mål jag satte tidigt i min crossfitkarriär. Fran sub 3 med en tid på 2:49. Övrika mål jag nyligen klarat är Grace sub 2, King Kong sub 7 samt 100kg snatch. Går bra nu.

Tyvärr gjorde vi även 7min AMRAP burpees som avslutning på dagen. Gick inte riktigt lika bra med ett slutresultat på 86 =)

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment

Stockholms Träning & Naprapati
avatar

Marcus Wickström är klar med sin utbildning till naprapat och har börjat jobba.
Han har knäckt mig massa gånger och kan verkligen rekommenderas!
Boka här:

http://traningochnaprapati.se/

När det gäller träningen har jag sakta men säkert börjat bygga upp volym på träningen igen. Igår blev det PR på Grace och en av mina crossfit mål är klara. Sub 2 med en tid på 1:43

Posted in Andreas Hurtig | Leave a comment